سیستم آموزشی ملی ایران یا به اختصار ساما یک استراتژی جامع برای بهبود نظام آموزشی ایران می باشد

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

سیستم آموزشی ایران و کاهش ضریب هوشی

یکی از شاخص های هر نظام آموزشی در هر کشوری افزایش ضریب هوشی است به طوری که به صورت میانگین در یک نظام آموزشی استاندارد باید هر سال تغییری در درجه ای کیو یا ضریب هوشی اعمال شود. لذا کیفیت آموزش در هر رده سنی باعث افزایش ضریب هوشی می شود. بیشتر سیستم های آموزشی جهان برنامه های ویژه به صورت موازی یا به صورت مستقل از برنامه های درسی طراحی می کنند تا در میزان هوش و ذکاوت دانش آموزان افزایش محسوسی دیده شود. اما  سوال اساسی این است که در نظام آموزشی ایران نقش ضریب هوشی چقدر است ؟

در هر سیستم آموزشی افزایش ضریب هوشی در دو مقوله جای می گیرد اول اینکه نظام آموزشی دارای کیفیت چندان بالایی است که هر یک از دروس به نوبه خود باعث افزایش ای کیو می شوند و در کل دوران تحصیل به مرور ضریب هوشی دانش آموز افزایش می یابد ولی متاسفانه به علت کیفیت پایین کتب درسی و فقدان کارشناسان خبره در واحد تدوین کتب درسی وزارت آموزش و پرورش شاهد تغییر محسوس در هوش دانش اموز ایرانی نیستیم. برای مشکل گشایی از این امر در سیستم آموزشی ملی ایران (ساما) به صورت ویژه برای افزایش هوش و ذکاوت دانش آموزان برنامه هایی کاربری تدوین شده است ، که در عرض 5 سال شاهد افزایش در نمره ای کیو دانش آموزان و حتی معلمان و کادر مدرسه خواهیم بود. در سیستم آموزشی ملی ایران به مغز انسان به عنوان یک سیستم کامل توجه ویژه ای شده است که باید تمام قسمت های مغز دانش آموز درگیر شده و مغز بیش از قبل فعال شود، لذا تمرین های برای این امر برای اولین بار در ایران به صورت مدون و کاربردی ارائه شده است.

دومین مقوله در طراحی برنامه افزایش هوش تدوین دوره هایی  در راستای این موضوع است تا دانش آموزان دارای هوش بالا به هوش خود بیافزایند و دانش اموزان متوسط و پایین به درجه مطلوبی برسند که  به حل مسایل و فهم موضوعات فائق آیند و میانگین ای کیو دانش آموزان از محدوده 85 تا 105 که یک میانگین مطلوب جهانی است به یک درجات بالاتری ارتقا یابد. این برنامه های در سیستم آموزشی ملی ایران به صورت کاربردی در تمام رشته های ریاضی وفیزیک، علوم تجربی و انسانی و هنر به صورت اختصاصی و عمومی نگاشته شده است.

در سالهای اخیر به علت یک بعدی و حفظ محور بودن نظام آموزشی ایران انتقادات فراوانی به کاهش ضریب هوشی ایرانیان شده است بر اساس نقشه جهانی ضریب هوشی ایران در رده  مطلوبی قرار ندارد و آمار ها حاکی از آنست که با وجود تلاش زیاد دانش آموزان ایرانی هنوز مسیر تحصیل آنها با افزایش عملکرد ذهنی انها هماهنگ نیست. ناکارآمدی نظام آموزشی حال حاضر ، سبک زندگی و مهاجرت نخبگان در ردیف اول عوامل این آسیب بزرگ در جامعه ایرانی هستند به طوری که فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس نسبت به کاهش ضریب هوشی ایرانیان هشدار داده است و بیان نموده است که ای کیو ایرانی ها از 104 به 68 رسیده است اگرچه کارشناسان مرکز آموزشی دواروژ با چنین اعدادی موافق نیستند اما در کاهش چشمگیر ضریب هوشی موافق هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اسدالله

سیستم آموزشی ژاپن

کشور ژاپن یکی از سردمداران تکنولوژی در جهان است و بدون شک می توان ریشه پیشرفت دراین سطح عالی را در نظام آموزشی این کشور جستجو کرد. نظام آموزشی ژاپن در تمام سطوح بر مسئولیت پذیری و تقویت روحیه کار تیمی به عنوان یک شهروند ژاپنی تاکید فراوان میکند.  برای مثال در مدارس نظافت مدرسه بر عهده خود دانش اموزان است و داشن آموزی که محیط مدرسه را کثیف کند باید مسئولیت نظافت آن را نیز قبول کند. مسئولیت پذیری اگرچه درنظام آموزشی حال حاضر ایران جایگاه بسیار ضعیف و در حد صفر دارد ولی در سیستم آموزشی ملی ایران ساما به عنوان یک بعد از ابعاد چندگانه پایه ای آموزشی و تربیتی مورد توجه فراوان قرار گرفته است .تصاویر و فیلم هایی که در رسانه های اجتماعی از شوق و تلاش دانش آموزان ژاپنی در شستشوی توالت و راهروهای مدرسه نشان داده می شود بس جای تعجب است چون هیچ دانش آموز ایرانی حاضر نیست حتی منزل خود را با چنین حس مسئولیت پذیری نظافت بنماید و این امر مصداق بارز این موضوع است که دانش آموز ژاپنی مدرسه را خانه دوم خود می داند و اهتمام ویژه ای به پاکیزگی آن می دهند.

نکته مهمی که در سیستم آموزشی ژاپن وجود دارد وجود عدالت نسبی در مورد آموزش عمومی است یعنی تفاوت چندانی بین مدارس عمومی و تخصصی ندارد و برخلاف نظام آموزشی پر از شکاف ایران که مدارس عادی و مدارس خصوصی از درب ورودی و دیوارهایشان قابل مشاهده است مدارس ژاپن نمی تواند امکانات پایه آموزشی در یک مدرسه برای رسیدن به حداقل های آموزشی نداشته باشند یعنی میز و نیمکت چهار نفره در هیچ مدرسه ژاپن وجود ندارد. بیش از 90 درصد مدارس ژاپن دارای امکانات آموزشی و تفریحی برای ایجاد نشاط درمدرسه هستند تا مدرسه نه فقط مکانی برای تعلیم علوم باشد بلکه مکانی برای ایجاد بهترین اوقات شادی دانش آموزان باشد تا بهترین خاطرات خود را ازدوران مدرسه بدانند، این بر خلاف مدارس ایران است که فرار از مدرسه امری عادی تلقی می شود.

نظام آموزشی بر مشارکت جمعی تاکید بسیاری می کند و و این پیام از سیستم آموزشی ژاپن دریافت می شود که باید منافع شخصی در راستای منافع جمعی باشند و هر فرد و دانش آموز ژاپنی دارای استعدادهای ویژه است و نباید از ان صرف نظر کرد تا همه از ان منتفع شوند و در نهایت جامعه ژاپن به پیشرفت خود ادامه بدهد و به همین دلیل است در بحران های زیست محیطی توجه به منافع جمع و در کل کشور ژاپن در رفتار مردم نسبت به همدیگر ظهورمی کند و با کمترین خسارت های مادی و معنوی از این بحران ها عبور می کنند، بخصوص رفتار مردم ژاپن در زمین لرزه های ویرانگر قابل تفکر و قابل تحسین است.

نظام آموزشی حال حاضر ایران باعث سرخوردگی اندیشمندان ایرانی و درکل جامعه ایرانی گشته است و امید است تا به کارگیری سیستم آموزشی ملی ایران ساما جامعه ایرانی به آرمان های خود برسد و در مسیر پیشرفت خود به صورت پویا حرکت نماید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
اسدالله